5 zaken voor een rustiger Q4

Blogs

Het is eind oktober, dat betekent dat voor veel installatietechnische bedrijven de eindsprint is begonnen. Het vierde kwartaal staat hoogstwaarschijnlijk bol van het werk. Zo vraag je je in de rol van manager of technicus misschien ieder jaar weer af: “Hoe heeft het weer zo druk kunnen worden?” Zo is het stookseizoen weer begonnen, gaan installaties kapot en is de tijd voor het opstellen van het jaarlijkse budget weer aangebroken.  

Het antwoord op deze drukte lijkt eenvoudig, timemanagement en voortschrijdend inzicht. Maar hoe? Is die eindsprint überhaupt naar voren te halen? In 2021 waarschijnlijk niet meer dus daagt Polanski & Partners je uit in 2022 die rust wel te bereiken en geven we je de onderstaande handvatten mee. 


Bol van verwachtingen

Als installatietechnisch bedrijf wordt er nogal wat van je verwacht vanuit de opdrachtgever en van je medewerkers. Het begint bij management. Je hebt als leidinggevende een voorbeeldrol te vervullen op het gebied van productiviteit, overzicht houden en inzicht in de aard en de implicaties van het werkportfolio. Zaken verschuiven, een planning is een schaakbord maar een strategisch meester beheerst het spel. Als manager moet je kunnen inspelen op de groeiende eisen van de opdrachtgevers zonder dat de druk te hoog wordt voor de organisatie. Een adviserende, proactieve houding en inzicht in tijd en kwaliteit zijn onontbeerlijk. Maar die vlieger gaat ook op voor andere rollen. Dat begint met de onderstaande punten:

1.    Doel en de acceptatie ervan

Er bestaat geen resultaat zonder doel. Weet jij wat er van je verlangd wordt als medewerker of als manager? Een heldere doelstelling is het startschot van een overzichtelijk project. Voor een manager betekent dat het lef hebben duidelijkheid te scheppen voor je klant, jezelf én je medewerkers. Kijk of mensen het doel ook echt begrijpen. Zo borg je de verwachting van alle partijen. Het is nu eenmaal een gegeven dat je als gesprekspartner je je in een spanningsveld bevindt tussen de operatie en het eigen bedrijf. En als medewerker is het prettig als je weet naar welk doel je werkt.

2.    Beter inventariseren en detailleren

Je kunt zelf veel invloed uitoefenen door een goede inventarisatie. En dat geldt niet alleen voor het management. Zeker nu. Waar bijvoorbeeld eerder de focus op onderhouden van gebouwgebonden installaties lag, krijg je nu steeds vaker te maken met meer verantwoordelijkheden én risico’s door bijvoorbeeld prestatiecontracten. Weet als manager en als werknemer wat deze prestaties aan details bevatten. De duivel schuilt juist daar vaak. Dan zijn contracten wel ontzorgend voor de opdrachtgever maar binnen jouw bedrijf moet het geen kopzorg worden. Kijk goed naar wat de kwaliteitseisen zijn ten aanzien van betrouwbaarheid, bedrijfszekerheid, veiligheid-, en duurzaamheid. Zo plan je het allemaal rustiger in en kan het in je voordeel werken omdat deze werkzaamheden vaak langlopende afspraken zijn. Dan weet je dat het ieder jaar weer speelt.

3.    Eindresultaat in output en betrekken in plaats van sturen

Na een goede inventarisatie ga je kijken wat de implicaties zijn voor het werk. Vaak wordt er gedacht in functies en profielen maar taakgericht werken is voor veel mensen veel makkelijker. Wat moet er wanneer af? Geeft jouw manager je taken of opdrachten? Daar ligt wel een verschil. Het betekent voor jou als manager dat de boel minder abstract moet zijn, vertel aan mensen wat er wanneer aan output of resultaat wordt verwacht. Dat is taak gerelateerd en dus vrijer in te vullen. Resultaten moeten zelf door mensen worden geïnternaliseerd, dat levert de beste uitkomsten. Laten we eerlijk zijn, grip op het eigen werk is voor heel veel mensen erg belangrijk. Betrokken medewerkers gaan minder snel bij je weg, ze hebben het vaak plezieriger bij het bedrijf. Ook gaat de kwaliteit van hun werk omhoog en voelen ze meer eigen verantwoordelijkheid. Dus voor jou in de rol van betrokken medewerker zorgt taakgerichtheid voor verhoogde eigen productiviteit en meer omzet. Je kunt je taken uitvoeren binnen je eigen kennis en kunde, waarbij het gaat om resultaat onafhankelijk van je werkdag. Verleg als leidinggevende dus je scope van sturen naar betrekken. Kijk naar hoe je de betrokkenheid kunt vergroten, vraag om input van je team hoe je de werkomstandigheden kunt optimaliseren, zowel zakelijk als sociaal. En voor het team geldt, durf om eigen sturing te vragen! Duurzaamheid heeft niet alleen betrekking op je installaties, het grootste potentieel ligt in het duurzame behoud van het gehele team.

4.    Stel prioriteiten en zeg ook zeker een keer nee

Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Dat geldt voor managers en voor medewerkers. Ken de finesses en de kerncompetenties van je bedrijf en van de mensen die erbinnen werken. Maak bewuste keuzes in wie je welk werkt geeft en welke opdrachten je aanneemt. Weet waar je goed in bent en ben eerlijk over wat je niet kunt. Slecht afgeleverd of half werk betekent reputatieschade, dan is nee zeggen bij een in- of externe opdracht soms beter. 

5.    Investeer in een goed team en je eigen positionering

Goede medewerkers zijn schaars. Besteedt extra tijd en aandacht aan de positionering van je bedrijf en jezelf als werkgever. Trek je mensen aan op projecten die het verschil maken, laat zien waarmee je bezig bent. Dat betekent dat je investeert in marketing en arbeidsmarktcommunicatie. En als medewerker? Laat vooral zien waar jij trots op bent.

Rust, reinheid en regelmaat in 2022?

Wij praten graag met je verder als je toch wat elementen mist in je werk of indien je wat meer zelfsturing wilt ervaren als manager of als technicus. Wat zou je nog willen? Kom in gesprek over grip op je persoonlijke ontwikkeling, en duurzame inzetbaarheid. 
 

Het laatste nieuws ontvangen?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen jouw vakgebied? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven

De laatste ontwikkelingen

Vaknieuws over gebouwgebonden installatietechniek

Polanski & Partners gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.