Het grote belang van onboarding in tijden van Corona, acht tips om het beter te doen.

Blogs

Onboarding, het klinkt wat stroef en hoogdravend. Dus laten we het gewoon even inwerken noemen. Het getuigt van goed werkgeverschap als je nieuwe talenten hartelijk welkom heet aan boord. Je zichtbaar voorbereidingen hebt getroffen. Maar hoe doe je dat als je nieuwe teamlid 'live' geen kennis kan maken met het bedrijf en de werksfeer kan proeven?
 

Voor nieuw talent is het fijn om te weten uit welke taken en activiteiten het werk zal bestaan en des temeer hoe de mores is van de organisatie. Het is dus extra lastig als dat allemaal digitaal moet. Zo spraken we laatst een medewerker van de bank die al vier maanden in een nieuwe baan thuis werkte en haar collega's nog niet persoonlijk kende behalve als 'een digitaal hoofd in een call'. Dat is de nieuwe realiteit. Onboarding is zeker nu extra van belang gezien de huidige omstandigheden en het vele thuiswerken. Daarin moet extra gefaciliteerd worden. Hierbij acht tips voor betere digi-onboarding:

1. Aandacht

Aandacht, aandacht, en nog eens aandacht. Zeker nu. Een goede onboarding zegt iets over jou als werkgever, het moge duidelijk zijn, iemand met een taak op een stoel achter een (thuis)computer zetten is geen onboarding. Hoe beter de procedurele uitleg, hoe beter de digi-hazen lopen en medewerkers een band kunnen opbouwen met de organisatie. Gevolg? Bevlogen werknemers. Plan dus contactmomenten in met het team nog voor je teamlid is begonnen en stuur deze op een digitale welkomskaart / afsprakenkaart. En plan het niet te vol, hou de afspraken ter kennismaking en dus informeel, een digitale koffie is een fijne start.


2. Ruimte

Zorg dat het nieuwe teamlid de eerste week niet ramvol zit. Geef ook hen de ruimte om zicht te kunnen plooien naar deze nieuwe tijden in een nieuwe werkomgeving.

3. Laat zien wie je bent

Als bedrijf worden je cultuur en je waarden tijdens de inwerkperiode helder. Laat zien wie je bent door middel van cases en verhalen van collega's. Vraag collega's een persoonlijk verhaal te vertellen over hoe sommige zaken binnen he bedrijf goed werken, worden opgevangen of opgelost. Ook hoe je omgaat met klanten, zeker als iemand alleen thuis zit zijn deze cases een houvast. Ervaring telt in deze want thuis is geen proeftuin te noemen.

4. Roadmap

Maak checklists en roadmaps voor je nieuwe werknemers maar zorg voor vertrouwen in zijn of haar capaciteiten. Zorg dat je werkt in de Cloud zodat medewerkers niet overspoeld worden met mail en weten dat een pull-strategie de voorkeur heeft als het op informatievoorziening aankomt.

5. Code of conduct

Neem niets voor vanzelfspreken aan. Maak een digitale 'code of conduct' mocht je die nog niet hebben. Hierin staat wat de omgangsnorm is en welke restricties er zijn. Maak ook een 'werken tijdens Corona' omschrijving waaruit de nieuwe werknemer kan opmaken wat de verschillen zijn in aanpak.

6. Duidelijkheid

Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van je talenten? Uit ervaring blijkt dat goede vooropgestelde doelen leiden tot betere persoonlijk inzet en zelfstandigheid.

7. 'Anders kijken'

De 'frisse kijk' op de zaak van een nieuwkomer zorgt voor 'anders kijken' als je ervoor open staat. Gevolg? Vernieuwing, verfrissing en innovatie. Zorg voor iets als een 'frisse vrijdag' waar de observaties van de nieuwe werknemer worden doorgenomen.

8. Regels & Protocollen

Zorg voor veiligheidsregels voor buitendienstmedewerkers en protocollen, zo voelt een nieuwe werknemer zich ook buitenshuis geborgd.

Al met al wordt nieuw talent door onboarding het eigen aandeel in het bedrijf sneller duidelijk, en kan talent zich onderscheiden en bijdragen aan het succes van de organisatie.

Meer weten over hoe Polanski & Partners denkt over talent, talentretentie en onboarding? Neem contact met ons op.

Het laatste nieuws ontvangen?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen jouw vakgebied? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven

De laatste ontwikkelingen

Vaknieuws over gebouwgebonden installatietechniek

Polanski & Partners gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.