Goed werkgeverschap? Zo ga je te werk!

Blogs

Goed werkgeverschap is een vak op zich. In een overspannen markt als de installatietechniek is daarin uitblinken van belang. Beheers je als installateur de vaardigheden van een goede werkgever? Er zijn een aantal basiselementen te noemen, zo ook sociale vaardigheden als het hebben van een hoge mate van sensitiviteit ten aanzien van de mensen binnen je organisatie. Succesvol werkgeverschap zo doe je dat!

Succesvol werkgeverschap betekent werk aan en in de winkel. Enerzijds wil je binnen werkgeverscommunicatie laten zien dat het leuk is om bij je te werken. Anderzijds moeten mensen dat intern ook echt ervaren. Gaan deze processen niet gelijk op dan kun je spreken van hindernissen en van ergernissen. Hindernissen zijn de obstakels die mensen ervaren bij zaken als solliciteren. Ze werken nog niet bij je maar ervaren al wel hoe je als bedrijf met zaken omgaat.  Ergernissen zijn die sta-in-de weg-zaken voor huidige werknemers als bijvoorbeeld onvoldoende doorgroeimogelijkheden, slechte werkomstandigheden of gebrek aan opleiding. Beide dynamieken zorgen voor het niet kunnen aantrekken of snel verliezen van mensen. Hoe voorkom je hindernissen en ergernissen?  En wanneer ben je een goede werkgever?

1. Laat als bedrijf gewoon zien wie je bent

Wil je opvallen tussen alle marketingruis als werkgever? Laat je mensen het woord doen binnen je employee branding ofwel, werknemerscommunicatie. Laat jouw talenten vertellen waarom werken in de installatietechniek en bij jouw organisatie ertoe doet en waarom ze iedere dag hun bed uitkomen. Deze transparante manier van communiceren zet de deur open naar je bedrijf en geeft je interne mensen die je in het zonnetje zet vertrouwen. Laat verhalen over je bedrijf rechtstreeks uit de praktijk komen, daar zijn professionals echt gevoelig voor. Het moet echt zijn. Dus laat een projectleider het woord doen over een bijzondere innovatie of laat de praktijkopleider van je bedrijf aan het woord over welke vaardigheden nuttig zijn en veelgevraagd in een krappe arbeidsmarkt.

2. Zorg voor zichtbaar management
 

Een open werkcultuur kenmerkt zich onder andere door de bereikbaarheid van het management. De basisverantwoordelijkheid van de manager is inzicht en overzicht. Voor je uitvoerend personeel impliceert goed management de zichtbaarheid en bereikbaarheid van je manager. Dat is alleen voelbaar als leidinggevenden er zijn en doen wat ze zeggen. Een goede projectleider is betrokken, sociaal vaardig en laat zich zien op het project. Een uitmuntende planner steekt ook zijn licht af en toe eens op bij collega’s als het gaat om haalbaarheid. 

3. Duidelijke positionering en beleid in een veranderende markt

Goed werkgeverschap impliceert een helder beleid. Wat dat betekent? Niet zwabberen in je beleid als het aankomt op het doen van beloftes naar je personeel bijvoorbeeld. Woord bij de daad voegen. Beloof je carrièrekansen en diepgang? Maak dat dan waar. Maar er is meer. De installatietechnische sector verandert met de dag. Dat heeft tot gevolg dat je mee moet met die veranderingen. Je functie- maar ook klantprofielen moeten passend zijn bij deze nieuwe omgeving. Het werkportfolio moet fris en hedendaags zijn en de functieprofielen moeten passen en voldoende gevarieerd zijn. Het betekent dat je je beleid moet aanpassen. Wat vindt je belangrijk binnen je sector, waar wil je als bedrijf heen? Ga je voor innovatie of voor consolidatie? Dat heeft allemaal gevolgen voor je personeelsbeleid, je groei en… je winst. 

4. Geef medewerkers voldoende vrijheid

Medewerkers vinden het belangrijk dat ze vrij zijn als het aankomt op het nemen van beslissingen. Ruimte voelen blijkt een belangrijke werkvoorwaarde. Het is aan de werkgever deze ruimte ook daadwerkelijk te bieden. Uit onderzoek blijkt dat het niet hebben van doorgroeimogelijkheden en het te vaak werk moeten overnemen van collega’s knaagt aan het gevoel van autonomie bij werknemers. Het zijn redenen voor vertrek. Keuzevrijheid is een belangrijk onderdeel binnen werk. Daarbij kun je ook denken aan de overwegingen voor een opleiding of een zelfontwikkelingstraject. Een goed werkgever informeert zich bijvoorbeeld over regelingen zoals het STAP budget om zo het personeel te ondersteunen bij studeren naast het werk. Een budget vanuit de Rijksoverheid van zo’n 1000 euro kan werkenden maar ook werkzoekenden helpen om zich te ontwikkelen. Een goede werkgever kan inschatten waar de markt om vraagt en voorziet daarnaast het personeel van de juiste skills. Het gaat hier dus niet om het geven van feedback ten aanzien van het functioneren alleen maar des temeer over luisteren naar wat een werknemer zelf nodig denk te hebben voor goed functioneren.

5. Toets je arbeidsvoorwaarden
 

Hoeveel waarde werknemers ook hechten aan plezier in hun werk, het gaat ook zeker om de voorwaarden waaronder ze werken. Een goed basissalaris is een eerste stap, eventueel aangevuld met prestatiebonussen.  Ook lange termijngeld telt mee in de vorm van een pensioenspaarregeling of pensioenplan. Naast de basis is het voor je mensen fijn en zinvol om arbeidsvoorwaarden persoonsgebonden en dus flexibel te laten zijn. Kijk bijvoorbeeld weer eens naar ‘werkafspraken op maat’ en neem de mobiliteitsvergoeding of het arbeidsvoorwaardenpakket weer eens onder de loep. Zeker na Corona. Klopt het nog met de huidige situatie en wat hebben je mensen nu echt nodig?  Kunnen bepaalde vergoedingen op een alternatieve wijze worden ingezet bijvoorbeeld zodat ze beter passen?  Je zoekt als goede werkgever naar een balans tussen financiële middelen en sociale behoeften. Bedenkt een creatieve manier in je tegemoetkomingen als bijvoorbeeld een bijdrage voor kinderopvang, een studievergoeding of een participatie in het bedrijf.

6. Wees helder

Zodra je een mooi pakket van arbeidsvoorwaarden hebt samengesteld in samenwerking met HR of het management, zorg dan wat er op papier staat voor iedereen te begrijpen is. Vaagtaal is een hindernis én een ergernis! Informeer je als goed werkgever bijvoorbeeld eens over taalgebruik in je brieven en documentatie op niveau. Een toegankelijke tekst bestaat uit die woorden en zinsconstructies die bijna iedereen gebruikt. Dus uit korte, eenvoudige en actieve zinnen.

7. Blijf weg van markt-emotie

Het draait bij het vinden van de juiste kandidaat om het juiste profiel en de werkervaring en niet om paniekvoetbal vanwege de schaarste. Dit ‘schaarste’ sentiment binnen de markt zorgt voor torenhoge salarissen maar impliceert niet dat je de beste kandidaat krijgt. Een goed werkgever mag kritisch zijn, zeker als het gaat om goede technische kennis en een goed sociaal passend profiel.

Kortom…

Wat maakt een werkgever binnen de installatiebranche een goede werkgever? Dat laatste heeft eigenlijk weinig met de sector van doen en heel veel met de doelgerichtheid vanuit het bedrijf en goed persoonlijk leiderschap. Minimaliseer die ergernissen en de hindernissen. Een goed gerund bedrijf verdient vanzelf zijn zichtbaarheid. Wat je goed organiseert wordt zichtbaar voor je mensen, je markt en je opdrachtgevers. Daarnaast gaat het om de houding die je hebt als installatietechnisch bedrijf, stuur op die uitdagende projecten en zie talent daar warm voor te krijgen. Het is aan de werkgever continu die uitdagingen te zoeken om de juiste mensen te vinden.
 

Het laatste nieuws ontvangen?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen jouw vakgebied? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven

De laatste ontwikkelingen

Vaknieuws over gebouwgebonden installatietechniek

Polanski & Partners gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.