Zijn installateurs klaar voor een strategische adviesrol?

Blogs

De installateur wordt een strategisch adviseur met de verantwoordelijkheid voor continue kwaliteit en de jarenlange garantie daarvan. Zo ver zijn sommige bedrijven nog niet. Deze verschuiving is bepalend voor de succesvolle toekomst van organisaties binnen de sector. “Bij de klant aan tafel” is geen eenvoudige rol en deze is significant veranderd.


Klantverwachting

 
De eindverantwoordelijkheid van installateurs groeit. De sector vindt zijn uitdagingen momenteel in thema’s als energie en verduurzaming. Dat heeft tot gevolg dat er hogere eisen worden gesteld ten aanzien van de lange termijn. Het object (en de samenwerking) moeten langdurig en zorgeloos doorgaan en dus voldoen aan de hoogste eisen. De klantverwachtingen zijn hooggestemd en er wordt door opdrachtgevers betaald voor continue efficiency. Dat zet de installateur aan het denken over een andere manier van geld verdienen, niet in uren maar in geleverde prestatie. Zo kan – kijkende naar de gebouwgebonden installatietechniek- de gebouweigenaar zich concentreren op de core business. Deze eis zal de installateur ertoe aanzetten in toenemende mate strategische keuzes te maken aangezien gebouwen steeds complexer worden en de technologie vooruitsnelt. Daar stopt het niet. De toeleverancier is naast ketenpartner ook plots ‘businesspartner’, ook zij zien de businessmodellen veranderen van de verkoop van producten naar het leveren van diensten zoals voorspellend onderhoud en veiligheid. In het adviestraject is hun expertise dus ook van belang.


Nieuw leiderschap en een nieuwe kijk op de zaak 


Antwoorden op bovenstaande strategische kwesties vereisen naast ander leiderschap dus ook een nieuwe kijk op de installatietechnische zaak. Andere verantwoordelijkheden en nieuwe businessmodellen vereisen een nieuwe strategische koers. Daarbij is iedereen betrokken, van operationeel niveau tot management en directie. Welke kant willen we met elkaar uit? Dan gaat het om de bereidheid van het bedrijf om mee te veranderen met de tijd.  Voor het bereiken van operational en service excellence voor die klant, moet de installateur naast een sterke (divisie)directeur ook de afdeling met de juiste mensen klaar hebben staan. Dan speelt plots de positionering van de organisatie een rol en zal de identiteit van het bedrijf leidend zijn om mensen uit te dagen er te komen werken. Mensen die aansluiten bij dat nieuwe DNA van het leveren van continue kwaliteit.


Zoeken naar echt leiderschap en de opzet van een afdeling


Bij Polanski en Partners klinkt dit scenario van ‘veranderen ten bate van de toekomst’ erg bekend. Vaak worden wij als adviserende partij gevraagd om ons te buigen over het juiste leiderschapsprofiel en ook de personeelsinrichting van de afdeling bij de installateur voor onze rekening te nemen. Zo trad Polanski & Partners eerder op als strategisch partner voor een aantal installateurs en ondersteunde met het opbouwen van ‘nieuwe energie-afdelingen’. Hier werd ons gevraagd de juiste mensen met het juiste profiel te vinden die bij dergelijke afdelingen passen, zo richtten we in samenspraak met de klant de gehele human resources kant in.


Bent u op zoek naar een strategisch partner en meewerkend voorman voor de opzet van een afdeling binnen uw installatietechnische bedrijf of ben je de nieuwe leider die het bedrijf naar nieuwe hoogten brengt? Neem dan contact op, dan praten we graag verder. 

Het laatste nieuws ontvangen?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen jouw vakgebied? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven

De laatste ontwikkelingen

Vaknieuws over gebouwgebonden installatietechniek

Polanski & Partners gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.