Gebruik je knelpunten in de markt als kans voor innovatie?

Blogs

Beginnen met innovatie, dat is een kluif. Bij klanten aan tafel horen onze professionals veel over de knelpunten rondom dit onderwerp.  De verduurzaming vraagt nu eenmaal om pientere oplossingen. Steeds meer installatietechnische bedrijven kiezen er daarom voor, zelf de eerste slimme innovatieve stappen te zetten. Dit om de verduurzaming te versnellen, de concurrentie voor te zijn en te kunnen schalen met geboden oplossingen. Hoe starten zij met innoveren? Dit is wat Polanski leerde aan tafel en dat delen we graag met je.

Proces
Denken vanuit die pijn van de klant leidt, in combinatie met de eigen expertise, soms ineens tot een ‘passende oplossing’ voor meerdere klanten. Het blijkt uit onze gesprekken dat dat begint met gerichte keuzes maken. Het is een proces, zo hoorden we, dat op verschillende manieren kan worden aangevlogen. We nemen je even mee in dit proces:

Zelf doen? Dat betekent organiseren van autonomie
Innovatie en organisatie als combinatie heeft eerst een uitleg nodig. Bij Google krijgen programmeurs creatieve, eigen tijd om nieuwe diensten te ontwikkelen. Dat is goed voor het gevoel van autonomie en vakkundigheid van het personeel en daarnaast is het uitstekend voor het bedrijf zelf. Wat we horen binnen de installatietechnische branche is, dat de werkdruk deze noodzakelijke afstand tot even stilstaan bij wat je doet, overstemt. Deze Google werkwijze kan, naast het dagelijkse technisch ontwikkelwerk, een manier zijn om je mensen te laten pionieren en zo te binden. Werken aan je innovaties, onder werktijd.

Innovatieve hubs
Er ontstaan binnen grote installatiebedrijven daarentegen wel innovatieve broedplaatsen. Parallelle organisaties die ontwikkelen vanuit een moederbedrijf, en autonoom zorgen voor snelle innovatie van producten of diensten. Deze broedplaatsen liften mee met de moederonderneming voor werkruimte, services, marketing, kapitaal en het bestaande netwerk. Voor kleinere installateurs zijn deze stappen vaak toekomstmuziek en nauwelijks haalbaar, zo blijkt. Dat betekent niet dat niets doen een optie is, we staken een paar tips op vanuit verschillende bedrijven voor de kleine, beginnende innovator:

•    Start met een goede inventarisatie van veelvoorkomende pijnen en vragen uit de markt.
•    Welke bottlenecks keren steeds terug (denk aan: zaken die ad-hoc worden gedaan maar waar een standaardoplossing voor kan worden bedacht, mogelijke nijpende tekorten, en veelvoorkomende technische onoplosbare vragen).
•    Welke specifieke problemen dienen zich steeds aan? (Technisch, teamgewijs, markt-, en klantgericht) Hier geldt hoe specifieker het inzicht, hoe beter!
•    Bouw een vraag gestuurd team rondom deze punten, plaats de problemen in het centrum van je bedrijf.
•    Betrek meerdere disciplines bij het team en geef ze de tijd voor oplossingen.
•    Betrek vertrouwde partners en analyseer ook de stappen van de concurrentie.
•    Maak de eerste stappen naar probleemgestuurd innoveren, eventueel met partners.
•    Deel de verbeteringen organisatie breed.

Onderwijs is ook innovatie
Een goed voorbeeld van aanpassen aan de markt is de eigen oplossing die wordt bedacht voor de krapte op de arbeidsmarkt. Veel installateurs zijn gestart met het ontwikkelen van eigen onderwijsinstellingen en werkleerbedrijven. Ook dat valt onder het kopje innovatie, al wordt dat snel vergeten.
 
Zoek een partner bij je propositie
Zelf innoveren als je kleiner bent, gaat doorgaans langzaam zo leren we. Een partnernetwerk kan daarbij uitkomst bieden. De schaal, de reikwijdte en de impact is direct groter. Wel is het van belang dat je als installateur zelf uitstekend zicht hebt op wat je te bieden hebt en dat strak hebt omkaderd. Zo is snel te ontdekken waar een partnerschap meerwaarde biedt. Hoe beter de propositie, hoe sneller de aansluiting. In partnerschap werken en uitvinden kan op meerdere manieren waarbij de mate van innovatie verschilt. Bij een gedeelde marktbenadering bijvoorbeeld gaat het niet zozeer om het ‘uitvinden’ op zich maar om gezamenlijke merkversterking en focus op de markt. Bij co-creatie daarentegen ontwikkel je samen nieuwe producten en diensten voor klant en markt. 

Keuzes en marktsensitiviteit
Uiteindelijk gaat het om de combinatie van nut en noodzaak waarbij organisatorische keuzes leidend zijn. Mensen maken of breken je innovatieve vermogen. Zo vertelde een projectmanager ons eens dat een slimme installateur de pijn in de markt ziet en daar in samenwerking met team of partners op in weet te spelen. En dat vergt nog iets heel anders, namelijk moed en doorzettingsvermogen.

Wat zijn jullie best-practices? Laat het ons weten, we schrijven graag vanuit de ervaring van de branche.
 

Het laatste nieuws ontvangen?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen jouw vakgebied? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven

De laatste ontwikkelingen

Vaknieuws over gebouwgebonden installatietechniek

Polanski & Partners gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.