De concrete stappen van de bedrijfsovername, het geven en nemen.

Ontwikkeling

 

De concrete stappen van de bedrijfsovername, het geven en nemen.

De installatiesector is volop in beweging, de voortdurende zoektocht naar talent gecombineerd met het vergroten van de eigen scope en slagkracht zorgen ervoor dat op grote schaal bedrijven worden overgenomen. Het lijkt allemaal zo makkelijk te gaan maar een bedrijf overnemen dat vergt gerichte aandacht. Maar waar moet je nu op letten bij een overname? Welke stappen zet je zodra je een installatiebedrijf wilt overnemen? We hebben enkele stappen op een rijtje gezet:[/bteaer]

1. Oriëntatiefase

Natuurlijk is marktoriëntatie een eerste stap, is de tijd rijp? Waarschijnlijk heb je een passend doel voor ogen en zullen geselecteerde installatietechnische partijen aan bepaalde harde criteria moeten voldoen. Zorg dat je deze harde criteria goed in kaart hebt. Wat voor bedrijf wil je overnemen? Denk daarbij aan de omvang, regio, deskundigheid en bedrijfsactiviteiten. Doe een pas op de plaats, overweeg ook een minderheidsbelang indien dat beter past bij de huidige situatie en je minder bedrijfsrisico wenselijk acht. Vanzelfsprekend impliceert dat, dat je een verminderde ‘span of control’ hebt en je minder voordeel ondervindt bij bedrijfsgroei. Stel ook een financiële boven- en ondergrens op. Wat is haalbaar?

2. Shortlistfase

Ga op zoek naar een goede overnameadviseur, deze is waardevol bij een overname en is dus eenvoudig terugverdiend. Een ‘rondje in de markt’ maakt al snel duidelijk welke bedrijven ‘in de etalage staan’ maar wat zich in de achterkamer afspeelt is nooit een onderdeel van de pitch van de verkopende partij. Welke bedrijven passen na een eerste oriëntatie bij jouw bedrijf als je kijkt naar de bedrijfsactiviteit, omvang, omzet, regio, grootte en ook zeker de aard van het personeelsbestand? In hoeverre sluiten deze aan bij jouw wensen en eisen?  Bij veel fusiebedrijven blijkt achteraf de cultuur een knelpunt, bedrijven hebben nu eenmaal verschillende karakters en die fuseren niet even snel. Een shortlist kan uitkomst bieden om aansluitend het bedrijf te kiezen waarmee je de diepte ingaat. Op dat moment is het tijd om het verkoopmemorandum van een shortlisted bedrijf te gaan bekijken. Dit memorandum bevat relevante zaken als: afzetmarkt, juridische structuur, indicatie van de overnameprijs, financiële gezondheidsstatus en activa.  Nu rijzen er ook vragen over wat de rol of de positie precies is van de aandeelhouders of een zittend bestuur. Heb je überhaupt bewegingsruimte bij aankoop? Ook zittende macht is een belangrijke factor om rekening mee te houden.

3. Gespreksfase en onderhandelingsfase

Zodra het geschikte installatiebedrijf is gevonden gaan financiers, adviseurs en de juridische molen van start. Dit is het punt waar het onderhandelen deels start en dus geprobeerd wordt alle risico’s tot het minimum te beperken. Risico mitigatie is een belangrijk onderdeel van het spel. De uiteindelijke onderhandelingsfase die hieruit voortkomt zal leiden tot het opstellen van een intentieovereenkomst waarin alle harde eisen zijn opgenomen. Ook is hier plek voor een eventueel (financieel) voorbehoud en het behalen van de beste overnamecondities.

4. Financiële fase

Zodra alle partijen het eens geworden zijn over de condities is het tijd om te kijken naar de financiële afwikkeling. Denk hierbij aan de inventarisatie van je eigen middelen, de financiering van de bank of de inzet van mogelijk vreemd vermogen. Overname financieringen vragen vaak wat van je eigen geld en hangen ook sterk af van je kredietwaardigheid. Een analyse en een kredietvoorstel vanuit je financier geeft je inzicht in de (on)mogelijkheden.

5. Aankoopfase en afrondingsfase

Ook hier weer een pas op de plaats, in de laatst fase is het zaak om alle gegevens nogmaals goed te controleren. Deze feitelijke check wordt ook wel due-diligence genoemd. De duivel schuilt in de details en dus ook de laatste fase vraagt oplettendheid ten aanzien van wat je koopt. De koopovereenkomst wordt uiteindelijk beklonken bij de notaris.

6. Toekomstperspectief

Waarschijnlijk de meest belangrijke stap in de aankoop van een bedrijf. Een duidelijke visie. Wat is je missie en je visie en hoe werkt je met een groter team naar een succesvolle toekomst? Weten je nieuwe werknemers dat ook? Stel jezelf in deze groeifase tot doel het nieuwe bedrijf te leren kennen en maak je standpunten duidelijk aan een groep mensen die je nog niet kent en neem je bestaande team mee in je nieuwe plannen. Bij deze fase is communicatie key en een knallende kick-off enorm belangrijk.

Tot slot

Het moge duidelijk zijn, in alle fases van het proces is gerichte aandacht voor mens en bedrijfsvoering nodig. Uit onderzoek blijkt dat de grootste knelpunten rondom de aankoop of verkoop van een bedrijf liggen in goede informatievoorziening, de communicatie met de belanghebbenden, het perspectief na overdracht en emotionele aspecten.

Hoe zijn jouw ervaringen? Vertel het ons.

Het laatste nieuws ontvangen?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen jouw vakgebied? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven

De laatste ontwikkelingen

Vaknieuws over gebouwgebonden installatietechniek

Polanski & Partners gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.